-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41936 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

ديدگاه مفسران درباره خاتم النّبين چيست؟
معني «خاتم» با اينكه روشن است، ولي پاره​اي از وسوسه​هاي منحرفان ايجاب مي​كند كه توضيح بيشتري درباره آن داده شود.



«ابن فارس» كه از علماي معروف لغت در قرن چهارم هجري مي​باشد در «مُعْجُم مَقائيس الّلغة» مي​گويد «ختم، يك معني اصلي بيشتر ندارد و آن رسيدن به پايان چيزي است و اينكه مهر زدن بر چيزي را ختم مي​گويند نيز از همين باب است، زيرا هميشه بعد از پايان دادن به چيزي بر آن مهر مي​نهند».



مفسران اسلام نيز از قديم​ترين آنها گرفته تا مفسران معاصر همه از آيه فوق چيزي جز اين استفاده نكرده​اند كه «خاتَمَ النَبيّيين» به معني آخرين پيامبران است.



مفسر معروف «محمد بن جرير طبري» كه در قرن سوم مي​زيسته، و تفسير او از قديمترين تفاسير است در ذيل آيه فوق مي​نويسد «وَ «خاَتَمَ النَّبيّينَ» الَّذي خَتَمَ النُّبُوَّةَ فَخَتَمَ عَلَيْها فَلا تُفْتَحُ لِاَحَدٍ بَعْدَهُ اِلي قِيامِ السّاعَةِ» [او خاتم پيامبران است، كسي كه خداوند نبوت را به او پايان داد و بر آن مهر نهاد و براي هيچ كس بعد از او تا قيامت گشوده نخواهد شد.] (تفسير طبري، 22/12.)



مرحوم شيخ «طوسي» كه از بزرگان فقه و تفسير است و در نيمه اول قرن پنجم مي​زيسته در كتاب معروف خود «تبيان» بعد از ذكر «خاتَمَ النَبيّينَ» مي​گويد «اَيْ آخِرُهُمْ لَاَنَّهُ لا نَبِيَّ بَعْدَهُ اِلي يَوْمِ الْقِيامَةِ» [پيامبر اسلام (ص) آخرين پيامبران است زيرا هيچ پيامبري بعد از او تا روز قيامت نيست. (تفسير التبيان، 8/314.)








پيام قرآن ج 8


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.